شرایط سه طلاقه کردن در قوانین ایران

سه طلاقه کردن چیست؟

طلاق به معنی پایان قانونی ازدواج و جدا شدن از یکدیگر است.

در پی آن حقوق و تکالیف متقابلی که بین زوجین در هنگام ازدواج وجود داشته است از میان می‌رود.

طلاق معمولاً وقتی اتفاق می‌افتد که استحکام رابطه زناشویی از بین می‌رود و میان زوجین ناسازگاری و تنش ایجاد می شود.

در خصوص سه طلاقه کردن اگر چه امروزه خیلی رایج نمی باشد، اما با توجه به اینکه در فقه شیعه مورد پذیرش قرار گرفته است و قانون ما هم برگرفته از فقه می باشد، در آن پیش بینی شده است.

سه طلاقه کردن با طلاق عادی تفاوت دارد.

 

 

 

تعریف طلاق

در لغت برای واژه طلاق معانی متعددی ذکر شده است، مانند: رهایی ، آزادکردن، ترك کردن، واگذاشتن، مفارقت و جدایی.

واژه طلاق در اصطلاح شرعی عبارت است از: زائل کردن قيد و پیوند نکاح و برهم زدن پیوند زناشویی با صیغه مخصوص.

 

 

 

فرق ازدواج دائم و موقت چیست؟

یکی از تفاوت های نکاح دائم و موقت این است که در عقد نکاح موقت قواعد و مقررات طلاق جاری نمی شود.

به عبارتی در این عقد اصولاً طلاقی رخ نمی دهد و جدایی زن وشوهر و انحلال نکاح یا به واسطه انقضاء مدت است و یا اینکه مابقی مدت از سوی شوهر بذل می شود که به آن هم بذل مدت می گویند.

همچنین این جدایی می تواند ناشی از  فسخ عقد باشد که  البته شباهت زیادی با عقد نکاح دائم دارد.

پس طلاق را باید از مختصات و ویژگی های عقد نکاح دائم دانست و این نهاد حقوقی در نکاح موقت وجود ندارد.

 

 

 

سه طلاقه کردن چیست

 

سه طلاقه کردن یعنی چه؟

اصطلاح سه طلاقه کردن در فقه شیعه و فقه اهل سنت تعاریف متعددی دارد.

 

در فقه شیعه:

سه طلاقه کردن زن وقتی تحقق می پذیرد که مردی همسر خود را طلاق دهد، سپس  پس از تمام شدن ایام عده با او مجدد ازدواج کند، آن گاه برای بار دوم همسر خود را طلاق دهد و مانند بار اول پس از انقضای مدت عده با او ازدواج کند آن گاه برای بار سوم همسر خود را طلاق دهد.

این زن سه طلاقه به شمار می آید که دیگر مرد حق ازدواج با او را ندارد مگر با وجود محلل.

سه طلاقه کردن در یک مرتبه در صورت وجود همه شرایط، یک طلاق محسوب می شود. مثلا اگر مردی 3 مرتبه به همسر خود بگوید طلاقت دادم ، به معنی 3 طلاقه کردن نیست.

 

در فقه اهل سنت:

در فقه اهل سنت ، سه طلاقه کردن در یک مجلس بنابر نظر اکثر علما، صحيح و معتبر است و احکام سه طلاقه درباره آن صادق است؛

یعنی دیگر مرد حق رجوع ندارد.

این بدان معناست که اگر مرد در اولین طلاق به همسر خود بگوید که تو را سه طلاقه کردم. در اینصورت واقعا بدان معناست که مرد سه بار به زن رجوع کرده است و سپس طلاق گرفته است.

اما بنا بر توضیحات فوق این مساله در فقه شیعه صحت ندارد.

 

 

 

حکم سه طلاقه کردن چیست؟

در حکم سه طلاقه بین فقه شيعه و فقه اهل سنت نظر بر این است که زن بر مرد حرام می شود ، مگر آنکه زن با مرد دیگری ازدواج کند (اصطلاحا به آن محلل می گویند) و آن مرد او را طلاق دهد یا فوت کند، سپس همسر سابقش او را به نکاح خود درآورد.

 

 

 

سه طلاقه کردن در حقوق ایران چگونه است؟

در خصوص سه طلاقه کردن اگر چه امروزه خیلی رایج نمی باشد، اما با توجه به اینکه در فقه شیعه مورد پذیرش قرار گرفته است و قانون ما هم برگرفته از فقه می باشد، در ماده 1057 قانون مدنی پیش بینی شده است.

ماده 1057 قانون مدنی: “زنی که سه مرتبه متوالی زوجه یک نفر بوده و مطلقه شده بر آن مرد حرام می شود،

مگر اینکه به عقد دائم به زوجیت مرد دیگری درآمده و پس از وقوع نزدیکی با او به واسطه طلاق یا فسخ یا فوت فراق حاصل شده باشد.”

 

 

 

شش طلاقه کردن و نه طلاقه کردن به چه معناست؟

ما در فقه شش طلاقه و نه طلاقه داریم.

احکام شش طلاقه مانند سه طلاقه است. یعنی بعد از هر سه جدایی باید زن به عقد محلل دربیاید تا بعد از فوت یا جدایی از او و با گذشت زمان عده، بتواند به شوهر اولش باز گردد؛

اما در نه طلاقه، یعنی زوجی هشت بار ازدواج کرده‌اند و هشت بار جدا شده‌اند و در این بین دوبار هم زن به عقد دو محلل درآمده است،

دیگر بعد از طلاق نهم زن و مرد بهم حرام ابدی می‌شوند و حتی با وجود محلل هم نمی‌توانند دوباره به عقد هم دربیایند.

ماده 1058 قانون مدنی:” زن هر شخصی که به نه طلاق که شش تای آن عدی است مطلقه شده باشد بر آن شخص حرام موبد می شود.”

 

 

 

جهت مشاوره با وکیل خانواده با ما تماس بگیرید.22350512

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *